تبلیغات
دانشجوی دبیری فیزیك ورودی 91 - داستان‌سرایی در تدریس(روش تدریس)

پای پیاده ای دل تا کربلا سفر کن ...



<-BlogDescription->

داستان‌سرایی در تدریس(روش تدریس)
داستان‌سرایی، همواره یکی از تفریحات دانش‌آموزان در اوقات بیکاری به شمار

می‌آمده است. داستان‌سرایی را به دلیل قدمت چندین هزار ساله‌ آن در فرهنگ‌های

 مختلف باید یکی از مهم‌ترین ابزارهای آموزشی در نظر گرفت. هنگامی که شما به

عنوان معلم از این شیوه در کلاس درس استفاده می‌کنید، در حقیقت مفاهیم، نظریات

 و اهداف آموزشی اصلی را با یکدیگر تلفیق و آن را در قالب داستان برای دانش‌آموزان

 خود تعریف می‌کنید. اگرچه معمولا داستان‌سرایی وسیله‌ای برای انتقال و واگذاری

اطلاعات به دیگران تلقی می‌شود، اما از آن در ریاضیات و علوم نیز می‌توان استفاده

کرد.به عنوان مثال، برای آموزش ‌ضرب به دانش‌آموزان می‌توانید داستان چند برادر و

خواهر را برای آنان تعریف کنید که دارای قدرت جادویی هستند. به این ترتیب که هر

چیزی را لمس می کنند، دوبرابر می شود. ( برای کودک اول دو برابر، کودک دوم سه

برابر) یا برای این که مفهوم نیروی گریز از مرکز را برای دانش‌آموزان تعریف کنید،

 میتوانید با داستان‌سرایی خود، آنان را به یک سرزمین خیالی ببرید که در آن جا همه

 چیز با سرعت زیاد در فضا می چرخد. پیش از به کارگیری این شیوه، ابتدا از عواملی

 که می‌خواهید در داستان خود بگنجانید فهرستی تهیه کنید و آن گاه از قوه تخیل خود

 برای ایجاد یک سرزمین خیالی، گروهی شخصیت تماشایی و داستانی عجیب برای

رسیدن به هدف کمک بگیرید. همچنین می‌توان نخست، طرح داستان را در ذهن

مجسم کرد و سپس نحوه گفتن آن را جلوی آیینه یا در حضور فرد دیگری تمرین کرد.

داستان‌ها نباید خیلی مبتکرانه و باور نکردنی باشد تا دانش‌آموزان بتوانند آن‌ها را درک

 کنند و سود ببرند. خلاقیت معلم و تعریف کردن داستان با احساس و اشتیاق تاثیر

بیشتری روی دانش آموز خواهد گذاشت.


::
:: مرتبط با: علمی , دانشگاه فرهنگیان ,
:: برچسب‌ها: سعید صادقی دبیر فیزیک , دبیر فیزیک زنجان , دبیری فیزیک صادقی , دبیر فیزیک , رشته دبیری فیزیک , پردیس شهید بهشتی زنجان , دبیر فیزیک سعید صادقی زنجان ,
نویسنده : Saeid
تاریخ : سه شنبه 1392/08/21